A közvetítői névjegyzékbe kerülés feltételei 2018. január 1-jétől megváltoztak.
A közvetítői tevékenységről szóló 2002. évi LV. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 5. § (1) bekezdése szerint a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvény szerinti bejelentés alapján a névjegyzékbe fel kell venni azt a –
cselekvőképességet érintő gondnokság vagy támogatott döntéshozatal hatálya alatt nem álló – természetes személyt, aki
a) felsőfokú végzettséggel és a végzettség megszerzésétől számított, felsőfokú végzettséghez kötött legalább ötéves igazolt szakmai gyakorlattal rendelkezik,
b) miniszter rendeletében meghatározott közvetítői szakmai képzést elvégezte,
c) büntetlen előéletű, és nem áll a közvetítői tevékenység folytatását kizáró foglalkozástól eltiltás hatálya alatt.
A bejelentő a névjegyzékbe történő felvételért díjat köteles fizetni. Az igazgatási szolgáltatási díj összegét (7.500 Ft) a közvetítői névjegyzékbe történő felvételi eljárás igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 3/2006. (I. 26.) IM rendelet határozza meg.
A természetes személy a közvetítői névjegyzék vezetéséről szóló 417/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 5. § (2) bekezdésében meghatározott módon köteles igazolni, hogy a közvetítői tevékenységhez szükséges elméleti és gyakorlati ismereteket a közvetítői szakmai képzés elvégzésével elsajátította.
A bejelentő a közvetítői szakmai képzés teljesítését az alábbiakra kiterjedően köteles igazolni:
a) annak a csoportnak a létszámát, amelyben a bejelentő a képzés során részt vett,
b) az a) pont szerinti csoportban közreműködő oktatók számát,
c) a közreműködő oktatók gyakorlatának tartalmát, továbbá időtartamát,
d) a képzés elméleti részének időtartamát,
e) a képzésben oktatott ismeretekre és készségekre vonatkozó tematikát és a gyakorlati rész során alkalmazott gyakorlatszerzési módozatokat.
A közvetítői képzés esetében a végzettség típusa lehet felnőttképzés, felsőoktatási szakirányú továbbképzés-, stb. A felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény 5. § (1) bekezdése értelmében a felnőttképzési államigazgatási szerv (Pest Megyei Kormányhivatal) nyilvános, bárki számára elérhető elektronikus nyilvántartást vezet a felnőttképzőkről, mely nyilvántartás többek között tartalmazza a felnőttképzőre vonatkozó azonosító és elérhetőségi adatokat, a felnőttképzési tevékenységhez kapcsolódó szolgáltatás megnevezését, és a nyilvántartásba vétel időpontját.
Az elektronikus nyilvántartás az alábbi linken keresztül érhető el: https://far.nive.hu/publikus-adatok/felnottkepzok-nyilvantartasa.
A névjegyzékbe történő felvétel iránti bejelentést egy példányban, az erre rendszeresített nyomtatvány kitöltésével a miniszterhez kell benyújtani. A bejelentés faxon történő megtétele kizárt.
A bejelentésnek az alábbi adatokat kell tartalmaznia: a természetes személy
A bejelentéshez szükséges formanyomtatvány az alábbi linkről érhető el:
Bejelentés természetes személyek részére
A bejelentéshez csatolni kell az alábbiakat:
A kitöltött bejelentést a fentiekben ismertetett mellékletekkel ellátva, az Igazságügyi Minisztérium Igazságszolgáltatási Kapcsolatok Főosztályához (Postacím: 1357 Budapest, Pf. 2.) lehet benyújtani.
2016. január 1-jétől a bejelentőnek nem kötelessége a büntetlen előélet, valamint annak igazolása, hogy a bejelentő nem áll a közvetítői tevékenység folytatását kizáró foglalkozástól eltiltás hatálya alatt, ugyanakkor ezen tény megléte a közvetítői névjegyzékbe vétel kötelező feltétele (Kvtv. 5. § (1) bekezdés c) pontja). Emiatt az Igazságügyi Minisztérium – hivatalból – adatigénylés formájában megkeresi a bűnügyi nyilvántartó szervet ezen tények fennállásának igazolása érdekében.
A névjegyzékbe vételi eljárás mielőbbi lefolytatása érdekében továbbra is lehetőség van arra, hogy a bejelentő a bejelentés mellékleteként maga csatolja az általa megigényelt, 3 hónapnál nem régebbi hatósági erkölcsi bizonyítványát arról, hogy büntetlen előéletű és nem áll a közvetítői tevékenység folytatását kizáró foglalkozástól eltiltás hatálya alatt, vagy annak igazolását, hogy a hatósági erkölcsi bizonyítványt nem saját címére, hanem azt közvetlenül az Igazságügyi Minisztérium részére igényelte meg. A hatósági erkölcsi bizonyítvány kiállítása iránti eljárás 2016. január 1-jétől évente 4 alkalommal illetékmentes (az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 33. § (2) bekezdésének 49. pontja).
A névjegyzékbe felvett közvetítőnek a közvetítői minősége alatt fennálló kötelezettségeit a „Közvetítő vagyok” menüpont tartalmazza.